Bachs orgelwerken zijn het uitgangspunt voor Bachs Königin inspiriert. Klaveciniste Tineke en violiste Judith Steenbrink, kloppend hart van Holland Baroque, herschreven zijn orgelwerken naar orkestrale gedaanteverwisselingen. Niet naar de letter, wel naar de geest. Speels, soms melancholisch en veelal feestelijk.
Johann Sebastian Bach was een ongeëvenaard meester van het orgel. Er wordt gezegd dat hij met zijn voeten net zo virtuoos speelde als met zijn handen. Niet zo wonderlijk dus dat hij zulke inventieve en wonderschone stukken schreef voor ‘de Koningin der Instrumenten’. Vaak hergebruikte Bach eigen stukken en composities van anderen waardoor prachtige nieuwe werken ontstonden. Holland Baroque bouwt hierop voort. Bachs composities gaan hun eigen weg, steeds weer kijkend naar de rijkdom van Bachs grote orgelwerken, nu gespeeld door Holland Baroque.
Programma
Geïnspireerd op orgelwerken van Johann Sebastian Bach. Herschrijvingen door Judith en Tineke Steenbrink.
Op zoek naar inspiratie? Ontdek de Bach Inspiriert playlist via Spotify
Samengesteld door Tineke Steenbrink samen met violiste Chloe Prendergast en blokfluittist Dante Jongerius.
Tineke Steenbrink over deze playlist: “Er is zo veel te horen in en om Bach. Immortal Bach bijvoorbeeld: een koor dat een Bachkoraal zingt dat langzaam verwatert als een aquarel, de koorlijnen verliezen zich in de ruimte. De Improvised Prelude door Paolo Pandolfo op de Viola de Gamba: bijna voel je je bij Bach thuis. Vikingur Ólafsson die op een soort prepaired piano Bach speelt, alles klinkt nét anders dan je verwacht of kent. Twee klavecimbels die samenvloeien tot één klankveld, zo inspirerend!”
Bestel kaarten voor 18 mei
Wist je dat?
Het idee voor Bachs Königin inspiriert begon bij Bachs Königin. Een vorig programma van Holland Baroque, geïnspireerd op Bachs orgelwerken. Naast concerten in binnen- en buitenland verscheen het programma ook als album bij het cd-label Pentatone.
Judith Steenbrink: “Het gebeurt nogal eens dat als mijn zus Tineke en ik ons ergens intensief mee bezig houden, we merken dat het onderwerp steeds meer fascineert, ook als de tournees al lang voorbij zijn. Zo heeft het 17de-eeuwse Brabantse repertoire Tineke totaal in haar greep. Bij mij blijft Telemann steeds weer trekken. Ook na het samenstellen en voor orkest herschrijven van het repertoire voor Bachs Königin bleven we ons met dat deel van Bachs oeuvre bezighouden. Je verdiepen in de materie leidt vaak tot het besef dat er nog zoveel méér te ontdekken is.” Bachs Königin bleek het begin van een nieuw programma.
Bestel Bachs Königin hier:
Ontdek ook het album Bachs Königin via Spotify: